Tuesday, January 19, 2010

cuti-cuti jakarta-bandung (part 2)

hai sume...
arini aku nak sambung ciket experience aku holiday kt Jakarta dan Bandung bulan lepas. hari kedua aku kat Jakarta aku pegi Tanah Abang. kat Tanah Abang ni kompleks die ada banyak tingkat. yang peliknye aku dgn hubby dgn MIL stuck kat satu tingkat jek. mak aku dgn akak aku ronda sume tingkat. bayangkan la 1 tingkat tu pun tak abis sehari explore. memang 'menggila' tengok barang2 die. ha..kalau nak tau tempat ape yang kitorang 'menggila' sampai tak sempat pegi tingkat lain..ni la die..tmpt mak andam n kak andam wajib pegi..


kain lace la.. aku tak tau la nak explain macamana. bayangkan la kalau kain lace ni untuk sepasang baju cume RM 30-40 ( untuk 4 meter). untuk lining pulak yang jenis satin tu semeter cume RM 3-4. fuhh..memang murah giler babas wa ckp lu..

tengok la tu hubby aku dengan bondanyer tengah 'berantu' pilih kain lace. MIL beli 3 pasang kalau tak silap. hubby aku beli 4 pasang untuk aku dengan kain satin utk baju melayu die sekali sedondon gitu. aku tukang tengok n pakai jek. so nampaknye raya tahun ni aku mcm pengantin la ek. best2..

lepas tu kitorang bertolak ke Bandung. sampai Bandung kitorang cari hotel dulu. dapat hotel murah RM 50/night siap ada breakfast lagi hantar kat bilik. kt sini tak der air-cond sebab Bandung kan sejuk. so hotelnye tak der air-cond tak der kipas.
malam tu kitorang pegi Factory Outlet (FO). banyak giler FO kt sini kat Jln Dago dgn Jln Riau. salah satu yang recommanded..Rumah Mode. selain tempatnye cantik...banyak pilihan jugak. ada la 2 pasang kasut dan 1 beg tangan yang aku berkenan tu dah pun ku rembat.

ni kat depan pintu masuk Rumah Mode.. krisdayanti pun shopping kat sini tau.


tak lupa mengabadikan kenangan..hehehhe...aku cadangkan kalau sesapa nak pegi jangan bawak baju banyak2. beli jek kt sini. macam aku ngn hubby bawak baju sehelai jek sorang. yang t-shirt merah ni jek aku bwk yang lain sume made in Indonesia.
aku kagum n terkesima kejap. tengok ikan ni besar giler. die bela lebih 10 tahun. yang ni kat depan FO ape tah namanye. banyak sgt FO sampai aku lupa namanyer.

yang ni hari ketiga. dekat depan hotel Calista tunggu pak supir kitorang En Erwin. posing manja ciket dengan anak sedara aku yang belajar kat Bandung. die pun join kitorang merangkap pemandu pelancong yang tak bertauliah.

pagi2 tu kitorang pegi gunung berapi Tangkuban Perahu. gunung berapi ni masih aktif lagi tau. tu die punya kawah. kat sini banyak orang jual2 souvenir. aku agak rimas..sebab diorang ikut jek sampai dalam kete diorang kejar. kat sini not recommended to buy from them sebab mahal.


uik buat ape tu..kununnye nak lompat tp cameraman tak pandai amik ler pulak. ni tengah stand by nak melompat ler ni..uik..hubby aku pun nak join jgk..cam kanak2 ler plak.

posing siket...


dengan hubby kus, mak kus, MIL n FIL kus..


sedondon aje...


berlatar belakangkan gunung berapi..suka la gambar ni..cumel jek sume..


kat Bandung ni kitorang dibawa oleh pak supir untuk rasa makanan yang tak der kat Malaysia tapi halal. aku tak tau la ade ke tak yang penting aku tak jumpa lagi setakat ni. kene hati2 kat sini sebab kadang2 restoran tu nampak mcm halal tp ada jual benda 'tuut'. kene mintak pak supir bwk tempat yang halal.so die bwk ke..Restoran Nasi Jambronk dan Nasi Bumbung. sedap wooo.... yang kat atas ni nasi bumbung ayam. nasinyer dalam buluh.

yang ni nasi jambronk cumi. cumi tu sotong.. sedap..mabeles.
dah kenyang bersantap kitorang ke Toko Tiga Jeans Street. kat sini jual jeans Levi's murah2. Ori ok!.
tengok tu..muka satu-satu dah macam ape tah. penat siot. akak aku tu tido ke ape tuh. tapi tak pe..puas ati..hahahaha..tengok la bape banyak Levi's yang kitorang borong..best2.

aku ngn anak sedara aku dh kepenatan..diorang tak abis lagi shopping..

hari ke empat kitorang menghabiskan sisa-sisa duit yang ada. borong sakan lagi kat Pasar Baru. kat sini macam kat Tanah Abang jugak. shopping jek kje eh.. sampai tak sempat nak abik gambar. kat Pasar Baru aku banyak beli utk aku. ada 2 beg tangan yang aku berkenan aku rembat la ape lg. bayangkan telekong yang cantik2 tu yang ada beg tu kt Malaysia aku tgk berpuluh2 ringgit. kt sini cume RM10-20 jek. tak tipu. aku borong sampai 12 klu tak silap. beli utk adik beradik aku jgk.
lepas tu kitorang ke Chibaduyut. tempat jual barang2 kulit. murah2 giler. selipar kulit tak sampai Rm10. kat sini aku rembat gak 2 beg tangan aku berkenan.
ok la...kalau nak cite sampai raya aji tahun depan pn tak abis2 lagi ni. so aku nak bg tips la pada mereka2 yang nak kesana tu..tak yah bawak baju byk2, bawak sehelai jek then beli kat sana. bawak beg besar lps tu dlm tu ada 3-4 beg kosong.hahahha...

ok la...balik time. pegi bwk hand beg 1 dengan 1 beg besar yang dalamnye ada 3 beg kosong. nah..balik sume beg penuh.siap beli beg lagi tuuh..
ape2 pun alhamdulillah..tercapai impian hubby aku untuk bawak mak ayah die dan mak aku bercuti ke Jakarta n Bandung. doa2kan kitorang semoga lepas ni dapat bawak mereka ke tanah suci pulak. InsyaAllah..

4 comments:

  1. uwaaaaaa....

    ko mmg x aci...

    nk gi indon x nak ckp kt aku....

    bercinta aku nk beli lace kt sana tau.

    uwaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  2. tnya, hotel kt bandung tu apa nama dia?
    thanks

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan / Puan
    Mutiara Bandung Transport Solution menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, mesra, jujur, dan peramah
    Free & Eazy Program Tour (semua tempat di bandung)

    Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej)

    Rate Kereta Taip Daily/14 hour from 8am yo 10 pm

    Suzuki APV ( 7seat ) 130 RM

    Toyota Avanza ( 6seat ) 130RM

    Toyota Innova ( 7seat ) 160 RM

    KIA Pregio ( 10seat ) 170 RM

    Isuzu Elf ( 10-15 seat ) 215 RM

    Isuzu Elf Long (16-19seat) 270 RM

    Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.
    Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
    CALL / hubungi / sms / whatsapp / konsultasi percuma : +62 858 6137 8328
    WhatsApp : +62 858 6137 8328
    pin blackberry : 30D1 82F0
    email:
    tonybandung@smartfren.blackberry.com
    or
    tonytransportbandung@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Salam, Jom pegi bandung 235rm per person for 4day 3night (included buffet breakfast, hotel and transport)

    Tentative Program Day 1
    *Tiba di Bandung airplort (please confirmed your arrival time)
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch & Check in Hotel
    *Toko Tiga (Branded Jeans)
    *aria jeans
    *depasion factory outlet kain potong
    *Factory Outlet At Jalan Riau (Heritage,Cascades,The Summit, For Men Gallery, The Stamp,Terminal Tas,oases dan The Secret )

    Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *floating market
    *Ciater Hot Spring
    *lunch at kampung daun restaurant
    *Kebun Strawberry and tea park
    *Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
    *Jalan Dago area (Grande, Episode, level, mark and stewards,ralf and launrent, gossip,level, etc)

    Day3
    *kawah putih crater/trans studio indoor themes park
    *rengganis crater
    *situ pattenggang lake / paris van java shopping mall / cihampelas street / ciwalk shopping mall
    *rumah kain sulam taman kopo / rumah kain sulam dan telekung pesona
    *cibaduyut-shoes and jacket leather original


    Day4
    *check out hotel *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda) *paris van java shopping mall
    *Airport transfer

    Term and condition
    *included transportation for 4day3night type kereta 7 seater all included
    *included 3 room deluxe ~king bed size/twin hotel 3star also include free buffet breakfast *rate is not included entrance fee
    *Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *rate 6 pax~235rm per person kalau 4 pax~275rm per person kalau 2pax~395rm per person
    *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung
    Mbtsholiday.890m.com
    facebook fanpage : MBTS Mutiara Bandung Tour & Transport Solution
    *for fast response whatapps +62 858 6137 8328 (Mohd Tony MBTS Holiday)

    ReplyDelete